Domácí soustružení

Hledání

Aktuality

Počet návštěv od 10.1.2012

statistiky

Vzdělání

autor: Petr
25.1.2014 | Počet komentářů: 1 | přidat komentář>>

Václav Klaus ml. odstoupil z PORG. To jsem se dočetl v novinách a moc mě to nezaujalo, protože co je to ten PORG jsem netušil, a už vůbec nevěděl co v něm Klaus ml. dělal. Článek jsem tedy chtěl jen tak zběžně přelétnout, ovšem detaily mě zaujaly a nakonec dodaly silný podnět k zamyšlení.

Jde o to, že Václav Klaus ml. se pohádal se svým oponentem Ondřejem Štefflem. PORG je jakési sdružení prestižních škol, a to, o co se pohádali, byla koncepce výuky. Klaus trval na "excelenci v akademickém vzdělání" studentů, zatímco Šteffl to považuje za zpátečnické, jelikož "Důležité jsou i jiné věci, než těch dvanáct předmětů, které zde máme od roku 1848" a chce, aby žáci pilovali "schopnosti prezentovat a komunikovat, být asertivní, umět vyjednávat, řešit konflikty nebo pracovat v týmu" (text v uvozovkách je citace z článku na lidovky.cz).

Přiznám se, že podobné názory na koncepci výuky nevidím poprvé (prosazují se už delší dobu ve všech oblastech školství), ale pokaždé mě spolehlivě dokážou vytočit. Nikdo nepředpokládá, že by se rozsah školní výuky rozšířil o další předměty; pokud budu tedy trénovat komunikaci a asertivitu, bude to moci probíhat jen na úkor matematiky, fyziky nebo biologie. Studenti sice budou umět hůř počítat, ale zato budou asertivnější a komunikativnější. Šteffl tady předvádí kam excelence v komunikaci a asertivitě vede - "vykomunikoval" si změnu koncepce výuky, jejímž výsledkem bude méně "pracovníků" a více "manažerů". Jenže manažer netvoří žádné hodnoty sám o sobě, on pouze organizuje práci svých podřízených a případně se stará o obchod. Schopný manažer je skutečně cenný a pořádný plat (kterým jsou manažeři proslulí) si zaslouží; dokáže mnohonásobně zvednout produktivitu práce svých podřízených, zisky a vůbec všechno to důležité. Jenže aby to všechno mohl udělat, potřebuje spolupracovníky a podřízené, kteří umí dělat to užitečné, co firma dělá. Můžou, a často musí, být chytřejší nebo dovednější než manažer - to oni vymýšlejí ty nové vychytávky a vyrábějí brilantní výrobky. Manažer z nich pak dokáže vybudovat něco velkého a extrémně výdělečného - ale bez podřízených by nebyl nic. Podřízení ovšem jsou podřízení dobrovolně - rádi obětují část platu (v porovnání s manažerem) proto, aby se vklidu mohli věnovat své tvořivé práci, která je baví, a všechno to nepříjemné okolo (třeba jak sehnat zakázky a kam směřovat vývoj) za ně řešil manažer.

Důraz na komunikaci a asertivitu ve škole znamená, že ve společnosti bude přibývat schopných manažerů, ale ubývat schopných podřízených - to už je znát teď. Uvědomme si, že firma s tisíci zaměstnanci potřebuje jen několik málo manažerů. Co až docílíme toho, že ve společnosti budou lidé "víc jako manažeři a míň jako podřízení"? Stále většina takto vzdělaných lidí bude muset vykonávat tu skutečnou "nemanažerskou" práci, ovšem už na to budou hůř kvalifikovaní, protože notná část výuky byla obětována pro teď už nepotřebné manažerské dovednosti. Ideální situace na to, aby nás číňani konečně a definitivně trumfli a z rozvinuté Evropy se stala vzpomínka, podobně jako z Římské říše.

Potřebujeme fyziky, kteří dokáží vymyslet jak dostat lidi ke hvězdám. Potřebujeme strojaře, aby dokázali navrhnout potřebná zařízení. Potřebujeme biology kteří vymyslí jak se vypořádat s důsledky stále se prodlužujícího lidského života, a chemiky kvůli novým materiálům a energetickým zdrojům. Na to všechno je nezbytné to opovrhované a nabiflované akademické vzdělání. Potřebujeme taky kvanta běžných lidí, kteří něco skutečného umí, a tím všem těm "výjimečným" vytvářejí zázemí - staví domy, vyrábějí potraviny, sestavují stroje, šijí oblečení. Na to se zase užije kombinace obecného vzdělání a (také opovrhovaných) odborných škol, kde se získají krom znalostí i praktické dovednosti. Toto všechno potřebujeme především a neustále; a teprve potom přijde čas na menší množství manažerů, kteří to celé efektivně zorganizují a zajistí aby žádná práce nepřišla nazmar.

Ano, ve většině lidských činností je užitečné být komunikativní a asertivní. Toto ovšem považuji spíš za charakterové vlastnosti než za něco, co by se mělo učit na úkor skutečným a užitečným znalostem a dovednostem. Schopný, ale nerudný lékař dokáže naštvat, ovšem příjemný, ale nešikovný lékař ohrožuje zdraví. Fyzik, který neumí veřejnosti přitažlivě prezentovat svůj cenný objev (jako třeba Hawking) je pořád velkým a uznávaným vědcem, zato ten který fyzice moc nerozumí, ale zato má hezké slidy v powerpointu, nepřináší společnosti skoro nic. Truhlář schopný propočítat a vyrobit točité schody na věž je užitečný i když stojí vždycky skromně vzadu a moc lidí o něm neví. Truhlář co si vyjedná spoustu drahých zakázek, a pak je dokončí pozdě a v mizerné kvalitě není užitečný vůbec, naopak problémy přidělává.

Takže lidi! Moderní doba není zase tak odlišná od minulé, a jsou hodnoty, které se s nezmění nikdy!


Komentáře

Autor:
E-mail:
28.1.2014 | Stenly911
Hm, tak ta doba je dneska šílénaá. Co tak čtu a vidím, tak skoro každý by nejraději dělal manažera nebo ředitele atp. a dělat rukama jako dělník se chce málokomu. Navíc v mnoha firmách se jedná s dělníky jako s podřadným elementem, ačkoli se ví že třeba Baťa prosazoval slušné zacházení s dělníky a tvrdil, že to , co vybudoval je zásluhou lidí ne je jeho. Měl pravdu. Druhá věc je ta asertivita. Mám pocit, že dneska lidé jsou mnohem méně impulzivnější než před takovými 70 lety, což někdy je na škodu, protže jinak to nejde. Zažil jsem, že jsem řešil na úřadech nebo v bance nějaký problém, a ten se vyřešil, až sem se rozčílil a pár lidí doslůova seřval. Jakoby snad ta druhá strana čekal jestli se naseru, nebo snad zkoušeli co si mohu dovolit ?
reagovat