Hus a bludy
autor: PetrV rámci oslav výročí upálení Jana Husa se jeho příběh probírá ze všech stran. Nedá mi abych se nepřipojil. Nebudu se na to dívat z pohledu historika, protože jím nejsem. Spíš se podívám jestli se z případadu Jana Husa můžeme dnes nějak poučit. Nejdřív zkusím zodpovědět jednoduchou otázku - kázal Jan Hus bludy, nebo ne?
Předně mě mírně mrazí z toho, že i dnes lze řešit bludy v náboženství. To slovo naznačuje, že někde sedí někdo, kdo ví přesně jak se věci mají, ale bludař se schválně rozhodl, že bude tvrdit něco jiného. Měl jsem za to, že moderní křesťan svoje náboženské pravdy "ví" jaksi sám pro sebe. Ne že by je nechtěl šířit, ale pokud někdo řekne "ale já věřím, že je to jinak", křesťan odpoví "já si to nemyslím, ale budiž, je to tvoje věc". O tom je přece náboženská tolerance, díky tomu může křesťan vedle sebe snést muslima, žida i buddhistu aniž by je obrátil na svou víru nebo zavraždil. Jak se ale začne mluvit v náboženství o bludech, slyším v tom tiché ozvěny slova "kacíř", a to naznačuje velmi nepříjemné možnosti.
Můj názor tedy je, že Hus sotva mohl hlásat větší bludy, než hlásala katolická církev. Obojí byly možné výklady jednoho a téhož učení, obojí bylo částečně opřeno o Bibli a částečně domýšleno a vylepšováno. Bůh nikdy nesestoupil na zem aby řekl "Hus je vedle, pravdu mají katolíci", takže kdo může vědět který z nich se mýlil? Oba tábory jsou přesvědčeny že mají pravdu, a ani jeden na to nemá lepší doklad než svou víru. Bible, jak je jejím dobrým zvykem, naopak dokáže doložit obojí.
Je všeobecně známo, že Hus zemřel "pro pravdu". On ovšem tu pravdu neznal, stejně jako ji neznají katolíci. On byl pouze přesvědčen že ji zná, a to byli katolíci taky. Byl to spor "já si myslím" proti "ale já si zase myslím", něco takového, co občas slyšíte mezi dětmi ve školce. Strašlivé je, že když to začnou dělat dospělí, začínají hořet hranice. A až šílené je, že to, pro co Hus zemřel, bylo z velké části slovíčkaření. Když kněz při mši požehná hostii, promění se ta na Boží tělo, nebo do ní bůh jen vnese svou přítomnost, a nebo je to jen symbol pro lidi? Jsem přesvědčen, že skutečný křesťan by měl říct "co na tom záleží? I kdyby to byl jen symbol, copak to snižuje význam Boha?".
Ještě jedna věc mě na Husově případu zaujala, a to je kontakt církevní a světské moci. Do Husovy věci se angažovaly církevní autority i světské. Církevní autority hájily víru, zkoumaly bibli a celkově reprezentovaly křesťanství. Císař Zikmund byl naproti tomu světskou autoritou a reprezentoval maximálně tak pragmatickou politiku, bez vznešených ideálů. Cílem církve bylo zabránit šíření myšlenek, které dle církevních autorit byly proti Bohu a Bibli. Zikmund se naopak choval především jako politik, důležité pro něj bylo především co prospěje říši, jemu osobně a snad i situaci v Čechách. Jeden by řekl že církev, se svými vznešenými ideály, bude mít morálně navrch; jenže byl to císař Zikmund, který dával Husovi dlouho šanci, a s upálením souhlasil až po delší době a poměrně neochotně. A teď - kdo z nich se zachoval víc jako křesťan? Zikmund se o Boha moc nestaral, ale zato dlouhou dobu hájil svého bližního a jednoznačně mu prospěl - navzdory tomu, že by na koncilu jistě radši řešil důležitější věci. Církev se o Boha starala až do halelůja, ale právě kvůli ní nakonec Hus zemřel.
Možná že by historik se mnou nesouhlasil; na kostnickém koncilu jistě byla složitá spleť vazeb, nenávistí, politiky i víry. Nejspíš to nelze zjednodušit na "hodný Zikmund, zlá církev, Hus uprostřed". Ale slouží mi to jako vhodná ukázka mých úvah. Jsem křesťanem proto, že neustále do všeho tahám Boha, a nebo proto jak se chovám, bez ohledu na Boha? Chce mít Bůh na zemi samé věřící, kteří se pravidelně modlí a chválí ho? A nebo chce mít zemi plnou lidí, kteří se k sobě navzájem chovají dobře?
Každopádně, v konfliktu Jana Husa s katolíky mám jasno. Podle mě má jasnou morální i lidskou převahu Hus, jakkoli jeho "bludy" byly podobného typu, jako "bludy" katolické církve. Důvodem je fakt, že Jan Hus za svou pravdu položil svůj život, zatímco katolíci za svou pravdu položili život někoho jiného.
Komentáře