Islám
autor: PetrTak si říkám, že když se islám tolik hlásí o pozornost, měl bych se o něm něco dozvědět. Na jednom místě si přečtu, že islám je v podstatě mírumilovný, na jiném že není. Někdo tvrdí že je v jádru stejný jako křesťanství (dokonce uznává stejné historické či nábožensky-mýtické osoby jako je Ježíš a Mojžíš), jiný zase že jde jen o návod jak ovládnout svět a podrobit si všechny národy.
Já jsem korán nikdy nečetl a mám o islámu stejně hrubou představu, jako většina z nás. Udělal jsem tedy pokus - na webu http://www.koranoislamu.cz jsem ve sloupečku vpravo se zavřenýma očima náhodně vybral súru, a na následující stránce opět náhodně bez čtení označil kus textu. Pak jsem už se čtením vybranou pasáž o pár řádků nahoru a dolů rozšířil aby to bylo trochu ucelené, a zde dávám co jsem získal:
8:12 A hle, Pán tvůj vnukl andělům: „Jsem s vámi, podpořte tedy ty, kdož uvěřili! Já vrhnu do srdcí těch, kdož nevěří, hrůzu a vy bijte je po šíjích a bijte je po všech prstech!"
8:13 A toto je za to, že vzpouzeli se Bohu a poslu Jeho. A ten, kdo se vzpouzí Bohu a poslu Jeho . . . a Bůh je strašný ve svém trestání.
8:14 Toto je trest váš, ochutnejte ho a vězte, že pro nevěřící přichystán je trest ohně pekelného.
8:15 Vy, kteří věříte! Když se na pochodu střetnete s nevěřícími, neobracejte se k nim zády!
8:16 A kdokoliv se k nim v ten den obrátí zády s výjimkou toho, kdo obrátí se k jinému boji nebo se vzdálí, aby se připojil k jinému oddílu, ten uvalí na sebe hněv Boží a útulkem jeho se stane peklo - a jak hnusný je to cíl konečný!
8:17 Nejste to vy, kdo je zabili, ale Bůh je zabil; a nevrhals ty, když jsi vrhal, nýbrž byl to Bůh, kdo vrhal, aby vyzkoušel věřící zkouškou dobrou, od Něho přicházející, vždyť Bůh slyšící je, vševědoucí!
Aby to bylo fér, udělal jsem takový test několikrát. Zhruba v polovině případů jsem se trefil na nějaký podobný drasťák. V ostatních případech to bylo něco jako velebení boha za to že stvořil zemi, popis rajské zahrady (s těmi oblíbenými pannami, co je tam bude mít každý muslim) a podobně.
Svádí to k závěru, že 50% koránu jsou takovéto výzvy k násilí, a tudíž celý islám je krvelačný. Jenže to není tak jednoduché. Každé náboženství je složené z jádra z doby vzniku, obaleného tlustou vrstvou rituálů, zvyklostí a výkladů, které se objevily v průběhu let. I když se to spoustě věřících (i křesťanských) nelíbí, náboženství se vyvíjí, v průběhu vývoje může nabýt docela jiného významu, a je to dobře. Bible například dodnes obsahuje ten kousek o tom, že čarodějnici nenecháš naživu; ale díky kreativnímu výkladu moderních církví je drtivá většina křesťanů přesvědčena, že zabíjení čarodějnic bylo a je proti Boží vůli. Nepochybný smysl původního textu se pod nánosem civilizace značně zkultivoval. Současný islám prezentovaný Islámským státem tyto nánosy důsledně odlupuje (případně dodává vlastní nánosy se značně necivilizovaným obsahem), nicméně bych netvrdil že se nemůže změnit. Křesťanství se v historii dokázalo změnit od extrémně humánního náboženství (v době Ježíše) do extrémně militantního náboženství (v době křížových výprav) a potom zase zpět (v současnosti). Přinejmenším druhá etapa změn proběhla prakticky bez zásahu do obsahu Bible. Copak by Islám nemohl podobným vývojem projít také?
Jsem přesvědčen že mohl, ale nebude to jednoduché. Při zběžném pročítání Koránu jsem narazil na pár zásadních odlišností od Bible:
Korán je psán formou poučování, promluv ke čtenáři, věci mu vysvětluje. Bible je naproti tomu psána stylem kroniky, a popisuje co se stalo v historii. I v případě Nového zákona a Ježíše jsou jeho moudrosti podány tak, že "tehdy a tehdy. v takové a takové situaci, řekl Ježíš toto". Je potom na čtenáři co z toho vyvodí, zda se uvedené doporučení týkalo jen zmíněné situace, nebo ho může vztáhnout i na sebe. Bible neříká co máte dělat (dokonce ani Mojžíšova nařízení to neříkají; Starý zákon pouze popisuje co Mojžíš chtěl po svých souputnících, a je jen na nás, jestli to vezmeme tak, že se dnes máme chovat stejně). Mohamed naproti tomu chtěl explicitně vyjádřit co po věřících chce, proto oslovuje přímo je, dává jim dost konkrétní pokyny, a neváže je ke konkrétní situaci nebo času.
Korán je dílem jednoho člověka, sepsaný s jasným cílem. Bible je kompilát mnoha textů, sepsaných v obrovském časovém období. Díky tomu Bible je, a nutně musí být, značně nesourodá. I když prošla kanonizačním procesem, stejně v ní najdeme směsici vytvořenou z mýtů starověkých kočovníků, historických záznamů, poezie (včetně milostné) a příběhů ze života. Cokoli v Bibli najdeme, to lze chápat na mnoho způsobů, a lze najít i jiné části Bible, které jsou s tím ve sporu. Bible nutně MUSÍ být nějak vyložena, pokud si ji chceme vzít jako vodítko v životě, a možných výkladů jsou spousty. Korán je naproti tomu zcela konkrétní a docela konzistentní. Mohamed měl představu jak by věřící měl vypadat, a proto to popsal; konkrétně, aby si to nikdo nemohl vykládat jinak. Prokázal slušnou předvídavost když dodal i návod k tomu, jak řešit sporné pasáže (pozdější pokyny mají přednost před staršími). Zjevně si dovedl představit jak se náboženství může převracet naruby, když zmizí osobnost zakladatele, a jeho následovníci budou mít dost času. Cíl se povedl, jenže navzdory předpokladům to není dobře; takto striktně dané náboženství se těžko vyvíjí. Křesťané tu věc o vývoji křesťanství slyší neradi a "vracení se ke kořenům" je jejich oblíbeným sportem, ale ten vývoj tam přesto je, a důsledky jsou vcelku dobré.
Takže - myslím že s reformovatelností islámu to nebude tak jednoduché, ale možné to je. Nic to samozřejmě nemění na situaci tady a teď, na problémech s uprchlíky a teroristy. Jen když někde čtu že "islám je holt takový a nemůže se změnit", tak tomu nevěřím. Tak, jako z křesťanstvi mohli (a zase můžou) vzejít křižáci a lovci čarodějnic, tak z islámu může vzejít mírumilovná společnost. Jen máme smůlu že tady a teď to zrovna tak není.
Komentáře