Související články
Malá úvaha o povrchu dřevěných výrobků
Dovolím si tady malou úvahu na téma ruční výroby. Jde o to, že řemeslníci odjakživa usilovali o výrobu dokonalých předmětů. Ostatně i samotný soustruh je vznikl díky snaze udělat něco dokonale kulaté. U soustružených výrobků byl dokonalý povrch takový, který byl dokonale hladký a lesklý - lidem se to prostě nejvíc líbilo, mají rádi ohlazené povrchy, a lesklost dává vyniknout kráse dřeva. Soustružníci ovšem neměli prostředky jak toho docílit (resp. oni je měli, ale byly natolik nákladné, že se daly používat jen ve výjimečných případech), takže se snažili udělat to nejlepší s tím co měli. Vznikaly tak výrobky hlazené struhem, které měly stopy po nástroji sice patrné, ale co nejmenší a rovnoměrně rozmístěné. Kdyby středověký soustružník viděl dnes běžně prodávanou hladkou lakovanou dřevěnou misku, tak by zaplesal - přesně o to se celou dobu snažil.
Jenže tady je trochu problém - on by zaplesal i kdyby viděl moderní umělohmotnou misku za dvacet korun. Je to lehká odolná nádoba, barevná, hladká, lesklá, nerozbitná, jedna jako druhá ... Co víc si přát? Problém je v tom, že člověk vždycky usiluje o to, co nemá. Středověký člověk se snažil o umělou dokonalost, protože v prostředí kolem sebe měl především přírodní náhodnost a různorodost - i ve městech vrcholného středověku. Proto jsme se ostatně taky vrhli do budování téhle umělé dokonalosti jakmile nám rozvoj průmyslu dal do rukou dostatečně velké možnosti. Jenže dnes už je dokonalost všude kolem nás - díky strojům stačí dokonalost jednou vymyslet a někam naprogramovat, a pak už vzniká sama, pořád dokola, jedna jako druhá. Dokonalosti je kolem nás už tolik, že nás nudí, protože je jednotvárná, a opět začínáme toužit po něčem, co nemáme. Proto teď stále více lidí začíná oceňovat ruční práci, kde každý výrobek je originál, který má něco, čemu se říká "duše" - je na něm vidět jak vznikal, jsou na něm drobné nedokonalosti, které funkčnost nijak neovlivňují, ale vyprávějí o jeho původu.
U soustružení jsou těmi výmluvnými nedokonalostmi stopy po nástroji, a ty se broušením komplet odstraní.